巴士课题 Isu Bas

1.司机态度恶劣
• 司机们没有顾及学生的安危,当学生还在登上巴士的时候突然之间关上巴士门
• 巴士司机没载送在old flat巴士站走廊等待的同学
• 巴士服务没有跟拟定的时间表

行动与回应

学生代表观察了几名态度特别恶劣的司机,已经向unit kenderaan做出投诉,并给以严厉的警告。

其实unit kenderaan也明白有些司机态度特别恶劣的,可是并没有证据。往往投诉的朋友都忘了时间,地点及车牌。
所以接下来,希望有更多的学生在遇到问题时可以记下时间,地点及车牌。交给学生代表或直接填写Borang Aduan Bahagian Hal Ehwal Pelajar. unit kenderaan 很正视书面上的投诉,并会在短期内给予书面上的答复。


2.巴士迟到及不准时问题
• 偶尔两辆或三辆同宿舍的巴士同步抵达学校导致后来的时段缺乏巴士。 通常发生在下午时段

行动与回应
学生代表已向unit kenderaan反映了这件事情。并答应改善问题。若以后还有面对任何巴士迟到的问题,学生可以直接拨电En.Zul-0192141544,他会在最短的时间内安排巴士来载送。

3.巴士时间表及布告栏
• 要求学校交通部拟定一个巴士流动时间表,将它贴在宿舍四周
• 巴士站的布告栏太多宣传单了,导致学生不清楚活动详情
• 去火车站及Juta Mines的巴士时间表经常更换导致学生不清楚正确的时间
• 周末去体育中心的巴士时间表不定时,学生们都不清楚巴士时间表的时间

行动与回应
学生代表向Unit Kenderaan 提出了贴巴士时间表的要求,并且通过了。所有巴士站的布告栏已经清理了,并在大部分的巴士站增设了新的布告栏,还在布告栏上贴了所有巴士路线的时间表。

4.其他
• 建议去17宿舍的巴士提供服务载送KMR的同学
• 星期六晚上7.30分,活动(Kejohanan Olehraga)还未结束前已没有巴士服务
• 晚上7.30分起,巴士没有经过 FEM的路线,巴士将会走礼堂那条路
• 住外校的学生(PLK)失败索取退还的巴士费。希望校方可以解释申请退还巴士费的条规。退还巴士费缺乏宣传,很多外校学生不知道。

行动与回应
学生代表还在跟进中,希望能在下次的华裔生交流会作出回应。

ISU BUS

1.Sikap pemandu bus yang kurang sopan
• Sikap pemandu bus yang tidak mengambil peduli keselamatan pelajar kerana menutup pintu bus semasa pelajar sedang menaiki bus.
• Pemandu bus tidak mengambil pelajar yang menunggu bus di perhentian bus berdekatan flat ikan.
• Perkhimatan bus tidak mengikut jadual waktu yang telah ditetapkan.

Tindakan
Majlis Perwakilan Pelajar telah memerhati sikap beberapa pemandu bus yang memang tidak sopan. Oleh itu, kami telah menbuat aduan mengenai isu ini kepada unit kenderaan dan mereka telah memberi amaran tegas kepada pemandu bus tersebut. Unit kenderaan memang sedar bahawa sikap sesetangah pemandu bus yang tidak menyenangkan,namun unit kenderaan tidak mendapat bukti yang kukuh untuk mengambil tindakan terhadap mereka. Pelajar yang ingin membuat aduan terhadap sebarang ketidakanpuasan hati mengenai isu mesti mencatat masa kejadian, tempat dan nombor plat.Selepas itu menyerahkan maklumat tersenut kepada wakil pelajar atau terus mengisi Borong Aduan Bahagian Hal Ehwal Pelaja(Unit Kenderaan). Pihak berkenaan akan memberikan maklum balas dalam masa yang singkat.

2.Masalah Ketetapan Masa Perkhimatan Bus
• Kadang kala, dua atau tiga buah bus tiba di sesuatu tempat yang sama pada masa yang sama. Hal ini menyebabkan kekurangan bus pada masa yang seterusnya. Kebiasaannya, perkara ini berlaku pada waktu sebelah petang.

Tindakan
Wakil pelajar telah membuat aduan mengenai isu ini kepada pihak unit kenderaan dan mereka telah berjanji akan membuat penambakbaikan dari segi ini. Jika berlaku kelewatan bus, pelajar boleh terus menghubung En. Zul di talain 0192141544 dan unit kenderaan akan mengagihkan bus ke tempat tersebut dalam masa yang singkat.

3.Jadual Waktu Perkhimatan Bus dan Papan Kenyataan
• Mohon unit kenderaan membuat jadual waktu perkhimatan bus dan memaparkannya di sekitar kampus dan kolej kediaman.
• Papan kenyataan di perhentian bus berselerak dengan notis-notis yang telah berlalu mengakibatkan pelajar keliru akan informasi yang terkini.
• Perkhimatan bus yang pergi KTM dan Juta Mines selalu bertukar waktu perkhimatan mengakibatkan pelajar tidak jelas akan masa yang sebenar.
• Pelajar tidak tahu akan masa perkhimatan bus yang pergi ke stadium pada Sabtu kerana watu perkhimatan selalu saling bertukaraan.

Tindakan
Wakil pelajar telah mimta kepada unit kenderaan membuat jadual waktu perkhimatan bus yang lengkap dan tindakan telah mendapat tindakan balas daripada pihak tersebut. • Notis lama telah ditangalkan daripada setiap papan kenyataan. Papan kenyataan yang baru telah ditambahkan di sesetangah perhentian bus berserta dengan jadual waktu perkhimatan bus yang trkini.

4.Lain-lain
• Mencadangkan bus yang membawa pelajar K17 meurunkan pelajar-pelajar KMR apabila melalui pintu masuk KMR.
• Pada Sabtu kira-kira jam 7 :30 malam tidak mendapat perkhimatan bus pulang dari stadium apabila tamat kejohanan olahraga.
• Selapas waktu 7 :30 malam, bus tidak akan melalui belakang FEM namun bus akan berlalu di hadapan dewan besar.
• Pelajar luar kampus tidak dapat menutut yuran kenderaan yang telah dibayar. Pelajar harap unit kenderaan dapat mengariskan panduan mengenai tuntutan tersebut. Penyebaran maklumat mengenai pengecualian yuran kenderaan adalah kurang dan menyebabkan pelajar tidak tahu akan perkara ini.

Tindakan
Para MPP masih berurusan dengan pihak universiti berkenaan isu-isu ini. MPP akan mengumumkan tindakan yang diambil kepada kalian dalam perjumpaan yang seterusnya.

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © 欢迎来到博大中华 学生福利与投诉组 Blogger Theme by BloggerThemes & newwpthemes Sponsored by Internet Entrepreneur